Tuesday 31 May 2011

Pertemuan Marsekal Hussien Thantawi dan Mahmud Abbas



Pemimpin Dewan Tentera Mesir , Marsekal Hussein Tantawi, mengadakan perbincangan pada hari Isnin dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas berkaitan dengan usaha regional dan antarabangsa untuk memperkuat proses perdamaian Israel-Palestin.

Mereka juga membicarakan dukungan Mesir untuk perjanjian rekonsiliasi baru-baru ini antara faksi Fatah dan Hamas Palestin.

Dalam pertemuan tersebut, Abbas menyatakan siap untuk memulai perundingan dengan Israel menggunakan asas yang disarankan oleh Presiden AS Barack Obama pada 19 Mei ucapan di Timur Tengah, serta mengandalkan keputusan Prakarsa Perdamaian Arab.

Dalam ucapannya, Obama mendesak Israel untuk menarik diri dari daerah ini telah mereka duduki sejak perang tahun 1967. Sementara itu, Israel menolak idea Presiden Barack Obama.

Pertemuan ini dihadiri oleh Wakil Ketua Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata, Jenderal Sami Anan, bersama dengan anggota dewan lainnya dan Mahmud Abbas yang didampingi para delegasi Fatah.

Abbas berterima kasih kepada dewan militer dan pemerintah Mesir atas dukungannya untuk Palestin dan peranan utama Mesir dimainkan dalam menciptakan perjanjian rekonsiliasi antara Fatah dan Hamas.

Nampaknya militer Mesir memperhatikan dengan saksama perubahan di Timur Tengah, dan berupaya menselaraskan kebijakannya dengan aspirasi rakyat Mesir, yang mendukung Palestin merdeka. (mh/aljz)

0 comments:

Post a Comment