Tuesday 31 May 2011

Penentang YAMAN kuasai 5 Wilayah



Pada saat kubu revolusioner mengambil alih sebahagian besar wilayah di Yaman, pasukan pemerintah membunuh sekurang-kurangnya tiga penunjuk perasaan di kota selatan Taizz.

Sekitar 3,000 orang berkumpul di luar pejabat polis di Taizz, terletak 300 kilometer (186 mil) selatan ibukota Sana'a, pada hari Ahad (29/5) untuk menuntut pembebasan seorang pendemo yang ditahan oleh polis, AFP melaporkan.

Pasukan keamanan menembakkan peluru ke udara dalam usaha untuk membubarkan kerumunan pendemo, tapi kemudian peluru ditembakkan ke arah mereka ketika para pendemo enggan bubar..

"Tiga pendemo terbunuh oleh tembakan polis dan puluhan lainnya cedera, beberapa mengalami luka serius," kata seorang pegawai hospital .

Sementara itu, revolusioner Yaman mengatakan pasukan yang setia kepada Presiden Ali Abdullah Saleh telah kehilangan kawalan atas lima wilayah, termasuk Mareb dan Saa'da.

Insiden ini datang pada saat terjadinya gencatan senjata antara pasukan Yaman yang setia kepada Presiden Ali Abdullah Saleh dan suku penentang yang mulai berlaku pada hari Minggu kemarin.

0 comments:

Post a Comment