Tuesday 23 April 2013

PAS, PKR Selesai Isu Pertindihan 6 Kerusi

Pas dan Parti Keadilan Rakyat mencapai persetujuan mengenai enam kerusi yang melibatkan pertindihan calon melibatkan wakil dua parti itu dalam pilihan raya umum ini.

Pas menyerahkan tiga kerusi iaitu Parlimen Labuan, DUN Sungai Acheh di Pulau Pinang dan DUN Panti di Johor yang turut ditandingi oleh calon PKR kepada rakannya dalam Pakatan Rakyat itu dan menggesa ahli-ahlinya menyokong calon PKR.




"Kita berharap ahli-ahli kita akan berkerja untuk memastikan kemenangan PKR," kata Presiden Pas,
Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam satu sidang media ringkas di ibu pejabat parti itu di sini, tengahari ini.

Bagi satu lagi kerusi yang bertindih iaitu DUN Kota Damansara, Pas akan mengirimkan wakilnya untuk menyampaikan cadangan penyelesaian kepada PKR.

Sidang media itu diadakan selepas Dewan Harian Pas mengadakan mesyuarat membincangkan isu pertindihan tersebut.

Sementara itu di KUALA TERENGGANU sebelum itu, PKR Terengganu memutuskan menghentikan kempen tiga calonnya yang bertanding di DUN Kota Putera, DUN Seberang Takir dan DUN Bukit Besi dan menggesa semua penyokong membantu kempen calon Pas.

Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini menyifatkan pakatan pembangkang itu telah runtuh sebelum ia menyertai kempen pilihan raya kerana gagal mencapai kata sepakat mengenai pemilihan calon dan bertanding sesama sendiri.

Kata beliau, kalau untuk bertanding kerusi pilihan raya pun gagal berpakat, apa lagi "untuk berpakat mengendalikan pemerintahan negara."

"Pakatan pembangkang bukanlah satu gabungan yang boleh menjamin masa depan negara dan rakyat. Mereka bukanlah gabungan yang besar, gabungan yang satu, falsafah yang satu.

"Ranap negara kita kalau kita beri kepercayaan kepada pihak pembangkang," katanya dalam satu majlis di Chini, Pahang pada Ahad.

Abdul Hadi dalam satu ceramah di Terengganu malam tadi menjelaskan parti Islam itu meletakkan calonnya bertanding di beberapa kerusi yang ditandingi oleh Parti Keadilan Rakyat kerana mahu mengelakkan calon PKR berpaling tadah dan lompat parti sekiranya menang nanti.

Dalam pada itu, Abdul Hadi mengumumkan semua calon Pas yang bertanding sebagai calon bebas termasuk pencadang dan penyokong mereka dipecat serta merta daripada parti.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut jumlah mereka yang dipecat.


Sumber: http://www.astroawani.com/election/news/show/pas-pkr-selesai-pertindihan-enam-kerusi-12706

1 comment: