Saturday 30 April 2011

Ikhwanul Muslimin SYRIA Seru Rakyat Bangun



Ikhwanul Muslimin Syria Jumaat semalam (29/4) menuduh rejim Presiden Bashar al-Assad telah melakukan keganasan di negara itu dan menyerukan warga Syria untuk tidak menyerah terhadap tirani.

"Setiap warga negara Syria tah rejim ini telah melakukan kekejaman di wilayah Syria, yang mensasarkan untuk membungkam keinginan yang diungkapkan oleh pemberontakan para patriot muda yang bercita-cita untuk kebebasan dan martabat," kata jemaah Ikhwan itu dalam sebuah pernyataan yang diperoleh AFP Jumaat.

"Allah menciptakan anda bebas, jangan biarkan tiran membuat anda dalam perhambaan," tambah pernyataan itu. "Teriakan dengan satu suara untuk kebebasan dan martabat."

Para aktivis Syria telah menyerukan "hari kemarahan" di Syria setelah solat Jumaat semalam, yang aksi setelah solat Jumat itu telah semakin memberikan tekanan kepada Assad, pada saat tenteranya terus melakukan kekerasan terhadap para demonstran yang dimulai pada pertengahan Mac lalu.

Kelompok-kelompok hak asasi manusia mengatakan tindakan represi pemerintah telah mengorbankan sekurang-kurangnya 453 warga awam Syria.(fq/fr24)

SUMBER

0 comments:

Post a Comment