Wednesday 14 December 2011

Adakah di sana jalan lain





http://www.softmaster.com/Web%20Pictures/Mobile%20Business%20Intelligence/MobileBI_BlockedRoad.jpg



Selain dari itu di sana masih ada pandangan yang bersifat negatif yang juga akan mencapai natijah yang sama, pandangan yang dapat mengarahkan hati yang ghairah untuk bekeria.


Pandangan pertama: Sekalipun jalan yang dipilih Ikhwan Muslimin itu kelihatan jauh tetapi di sana tidak ada jalan lain untuk membina satu  kebangunan dengan binaan yang sah. Percubaan telah membuktikan pandangan ini.

Pandangan kedua: Setiap mereka yang bekerja melakukan kerjanya dengan beberapa tujuan. Pertamanya dengan tujuan menunaikan kewajipan. Keduanya  dengan tujuan mendapat ganjaran. Ketiganya dengan tujuan mendapatkan faedah.

Andainya beliau bekerja bererti  beliau  telah menunaikan kewajipannya dan tidak syak lagi beliau akan menerima ganjaran pahala dari Allah kiranya kerja-kerja yang dibuatnya memenuhi syarat-syarat yang tertentu.  Yang tinggal hanyalah faedah yang akan didapati hasil dari pekerjaan itu dan ini terserahlah kepada Allah. Boleh jadi peluang mendatang tanpa  diduga hinggalah kerja-kerjanya itu membuahkan natijah yang lebih berkat. Tetapi sebaliknya apabila beliau berdiam  diri,  tidak  bekerja  maka  dosa kecuaiannya tidak syak lagi akan menimpanya dan beliau akan kehilangan pahala jihad, secara pasti pula beliau tidak akan menerima sebarang faedah. Oleh itu manakah antara dua golongan ini yang lebih baik kedudukannya dan mendapat bahagian yang lebih beruntung. Dalam ayat yang mulia Al Qur'an telah menjelaskan perkara ini dengan terus terang. Firman Allah:

"Pergilah kamu berdua kepada Fir'aun dan katakanlah: "Sesungguhnya kami adalah Rasul Tuhan semesta alam. Lepaskanlah Bani Israil (pergi) beserta kami”: Fir'aun menjawab: Bukankah kami telah mengasuhmu di antara (keluarga) kami waktu  kamu masih kanak-kanak  dan kamu tinggal di antara (keluarga)  kami beberapa tahun dari umurmu? Dan kamu telah berbuat satu perbuatan yang telah kamu lakukan itu dan kamu termasuk golongan yang tidak membalas guna”: Musa berkata: "Aku telah melakukannya sedang aku di waktu itu termasuk dalam golongan orang-orang yang khilaf, lalu aku lari meninggalkan kamu ketika aku takut kepadamu, kemudian tuhanku memberikan kepadaku 'ilmu serta Dia menjadi aku salah seorang di antara Rasul-Rasul ".

Petikan daripada : Ke Mana Kita Menyeru oleh Syeikh Hasan Al-Banna Rahimahullah

3 comments: